onsdag 27 maj 2009

Ge en säkrare förlossning i morsdagspresent

Det är premiär i år för mig. För första gången är det jag som är föremål för firandet på mors dag. Jag blev nämligen mamma för första gången för ungefär ett år sedan. Det blev visserligen ingen ilfart till Södersjukhuset men väl lite dramatik kring fostervatten och värkarbete vilket resulterade i ett kejsarsnitt.

Det gjorde verkligen ingenting. Allt fanns där – tillräckligt med personal, lokaler, utrustning, mat och dygnetruntservice på BB. Jag och min man kände oss väl omhändertagna och i trygga händer. Jag fick den smärtlindring jag behövde, då och då tittade personalen till oss och väl på BB fortsatte omsorgerna.

När folk frågade om jag var orolig inför förlossningen hade jag bara ett svar: Om man ska föda barn så ska man göra det i Sverige. Vi hamnar nämligen i topp när man gör mätningar över vart det är bäst att bli och vara mamma någonstans.
Det är inte fallet i många av de länder där Diakonia arbetar. Många mödrar föder sina barn utan assistans från utbildad personal, tillgång till smärtlindring eller omvårdnad. Risken att dö om förlossningen är komplicerad är påtaglig.

Men det behöver inte vara så! Vi har partner vars arbete bland annat resulterat i säkrare förlossningar. Det mest påtagliga som jag känner till är vår partner i Paraguay som drivit igenom att fattiga kvinnor som ska föda kan göra det under hygieniska förhållanden, och får bedövning om det behövs. Tidigare kunde en förlossning kosta en hel månadslön. Nu är det gratis för de här kvinnorna. De får helt enkelt en box innan förlossningen med det material som behövs i form av engångshandskar, bedövning och så vidare.

Jag kan inte tänka mig en bättre morsdagspresent. Till mig, till min mamma och många andra mammor! Så gå in på Diakonias webbplats och köp en ”gör-det-själv-present”. För dig som är ute i sista minuten finns det en chans att hinna ändå. Välj bara alternativet som innebär att du får gåvobladet som pdf mailat till dig så att du kan skriva din egen ”gör-det-själv-present”.
En sådan morsdagspresent gör skillnad för de fattiga blivande mammorna i Paraguay – och hela Diakonias arbete för mänskliga rättigheter.